فوران ویروسی در هرمزگان/ به پیک پنجم کرونا نزدیک‌تر شده‌ایم

رییس کمیته اپیدمیولوژی کرونا اعلام کرد:

ارسال شده در ۵ تیر ۱۴۰۰

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ گفت: در استان‏‌های هرمزگان، فارس و بوشهر کانون‎‌های جدید از واریانت‌های آفریقای‌جنوبی و هندی ایجاد شده؛ به‌ طوری‌ که فوران ویروسی در این مناطق روی داده است. به همین دلیل تیم‌های واکنش سریع وارد عمل شده‎‌اند و برای کنترل ویروس تلاش می‌کنند.

حمید سوری افزود: واقعیت این است که واریانت‏‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی، توانایی بالایی برای ابتلای سریع شهروندان دارند و این می‎تواند خطر آغاز پیک پنجم کرونا را در کشور قوت بخشد.

سوری ادامه داد: به عبارت دیگر می‌توان گفت به پیک پنجم کرونا نزدیک‌تر شده‌ایم. این‌ طور که به نظر می‌رسد کنترل شرایط و جلوگیری از بروز پیک پنجم در گرو اقدامات گسترده‎ای است که نباید از آن غافل شویم.

وی اضافه کرد: درست است که واریانت‌های آفریقایی و هندی شدت بیماری‌زایی بالایی دارند اما کارهای پیشگیرانه می‏‌تواند باعث کنترل بیماری شود.

به گفته سوری الگوی بیماریابی باید در کشور تغییر کند و روند انجام تست و کنترل بیماری در مناطقی که کانون‏ واریانت‎‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی است باید سرعت بیشتری بگیرد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید19 گفت: علاوه‌ بر این، ترددها باید به‌ طور سختگیرانه‌ای کنترل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی افزود: تست کرونا در مبادی ورودی و خروجی ‌مناطق آلوده افزایش یابدو انجام تست از مسافرانی که بدون علامت هستند و از این مناطق خارج می‎شوند نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای کنترل بیماری کرونا و کاهش احتمال وقوع پیک پنجم باید به آن‎ توجه شود.

سوری خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم که از ابتدایی‌ترین اصول پیشگیری از خطر است.

وی اضافه کرد: به موازات همه این محدودیت‌ها برای پیشگیری از وقوع موج پنجم، بالابردن سرعت واکسیناسیون در کشور که این روزها به دلیل پاره‌ای از مشکلات به‌کندی انجام می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مسئولان حوزه بهداشت باید به آن توجه کنند؛ موضوعی که در مناطق آلوده به واریانت‌‎های آفریقای‌ جنوبی و هندی اهمیت بیشتری دارد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ افزود: فارغ از توصیه به رعایت مسائل بهداشتی که در تمام طول مدت فراگیری ویروس کرونا بر آن تاکید شده،‌ افزایش سرعت واکسیناسیون و گستردگی آن در همه مناطق کشور بااهمیت‌ترین راهکار برای کنترل بیماری کروناست.

سوری در پایان گفت: در حال حاضر تنها راه ایمنی در برابر این ویروس، واکسیناسیون همه مردم جامعه است.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!