حیاتی که به دنبال حفظ حیات رفت/ مرگ دو خبرنگار جوان، پرتوان، بی ادعا و کاردان ایرنا و ایسنا به نام های ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی

ارسال شده در ۵ تیر ۱۴۰۰

اتوبوس حامل خبرنگاران در پیچ جاده زندگی، دو خبرنگاری را پیاده کرد که همواره با نوشتن مطالب محیط زیستی، جان زمین و محیط بانان را حفظ کرده بودند، اما به دنبال حفظ حیات محیط زیست، حیات خود را از دست دادند.

خبر واژگونی اتوبوس در جاده نقده در صدر اخبار حوادث خبرگزاری ها منتشر شد غافل از اینکه مسافران اتوبوس از اصحاب رسانه بودند که به دنبال تهیه گزارش های محیط زیستی و قلمفرسایی در احیای هر چه بهتر آن، شادانه بار سفر بسته بودند.

اتوبوسی که ساعت به  ۱۸ نرسیده به دلیل واژگونی، در پیچ زندگی ایستاد و دو خبرنگار جوان، پرتوان، بی ادعا و کاردان ایرنا و ایسنا به نام های ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی را پیاده کرد، دو بانوی توانمند در عرصه کار و زندگی که هرگز تصور نمی کردند زیستن شان در راه زیست جاودانه شود.

در این سفر دو روزه، ۲۰ خبرنگار از رسانه‌های کشور به همراه ۴ نفر از کارکنان روابط‌عمومی سازمان محیط زیست و ۲ نفر از کارکنان ستاد احیا دریاچه ارومیه برای بازدید از پروژه‌های احیا دریاچه ارومیه ساعت ۶:۳۰ صبح از فرودگاه مهرآباد تهران به ارومیه سفر کردند.

گروه اعزامی از تهران پس از رسیدن به ارومیه با اتوبوس تهیه شده توسط اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان غربی برای بازدید از تونل زاب در شهرستان پیرانشهر اعزام شدند.

خبرنگاران پس از بازدید از  تونل زاب حوالی ساعت ۱۸ برای استراحت به مبدا راهی می شوند که متاسفانه اتوبوس آنان بر اثر نقص فنی واژگون می‌شود که پس از این حادثه تلخ بلافاصله نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس به محل حادثه اعزام می‌شوند و مصدومان را به بیمارستان امام‌خمینی شهرستان نقده اعزام می‌کنند اما متاسفانه دو خبرنگار برجسته حوزه محیط‌زیست ایرنا و ایسنا بر اثر جراحات وارده فوت می‌کنند.

چه عزیزانی پرواز کردند

ضایعه دردناکی که به سرعت در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت و مسوولان و عالی مقامان کشور در همدردی با خانواده های داغدیده و اصحاب رسانه پیام هایی ارسال کردند.

از جمله این پیام ها، توییت معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده بود که ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار دو خبرنگار کشته شده در حادثه واژگونی اتوبوس در نقده نوشت: چه عزیزانی پرواز کردند!

مقصر کیست؟

هر اتفاق و حادثه ای، بر پایه علت و معلولی شکل می گیرد و ذهن همگان را با چرایی این رخداد مشغول می کند. در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در نقده هم جست و جو در یافتن علل و چرایی به سرعت آغاز شد و متفق القول انگشت اتهام به سمت راننده، نقص فنی اتوبوس و نامناسب بودن وضعیت جاده ها نشانه رفت چنانچه به گفته ناصر عتباتی رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی راننده اتوبوس حامل خبرنگاران برای بررسی های بیشتر بازداشت شد و تحقیقات همه جانبه برای مشخص شدن علت حادثه در حال انجام است.

علت هایی که در واقع حکم سرپوش بر حادثه دارد و سوپاپ اطمینانی است برای خاتمه دادن به پیگیری ها. همانند آنچه در واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد یا سایر موارد مشابهی که به صورت روزانه در سطح جاده ها اتفاق می افتد.

اما ای کاش این بار مسوولان ذیربط اندکی بیشتر پیگیر شوند تا دیگر شاهد پیاده شدن حیات ها از اتوبوس دنیا نباشیم.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!