وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد: فرزندآوری نیازمند مشوق‌هایی است

ارسال شده در ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، توسط ایرنا

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرزندآوری نیازمند مشوق‌هایی است، گفت: باید میزان ساعات کاری، دوره خدمت و تسهیلات و امکانات برای خانم‌هایی که می‌خواهند فعالیت اجتماعی داشته باشند، فراهم باشد.

سید محمد حسینی روز شنبه در نشست پرسش و پاسخ بانوان دانشگاهی با نمایندگان نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت حوزه زنان ضمن گرامیداشت میلاد حضرت معصومه (س) و دهه کرامت افزود: کسانی که درباره حقوق زنان در اسلام سخن می‌گویند و فکر می‌کنند از دیدگاه اسلام زنان اجازه فعالیت اجتماعی ندارند؛ باید زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) را مطالعه کنند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) از شهر مدینه شهر به شهر حرکت کرده و طی سفر طولانی برای حمایت از امامت، ولایت و امر سیاسی به شهر قم رسیده‌اند؛ چنین بانویی منشأ خیر و برکت بوده آمد.

حسینی درباره احترام به بانوان خاطرنشان کرد: علمای فرزانه، بزرگان و علامه‌ها به حضرت معصومه (س) متوسل می‌شوند؛ آنچنانکه آغاز حرکت انقلاب اسلامی از شهر مقدس قم است.

وی یادآور شد: اولین تظاهرات بعد از ١٩ دی ماه ١٣۵۶ در قم عده‌ای به مقاله کذایی در روزنامه اطلاعات که به امام اهانت شده بود اعتراض کردند و تعدادی از مردم و طلبه‌ها به شهادت رسیدند و اولین اربعین این شهدا در برخی شهرها راهپیمایی شد و ٢٩ بهمن در تبریز و رفسنجان راهپیمایی شد و با وجود ضرب و شتم‌ها زنان بعد از ظهر همان روز باز راهپیمایی کردند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با تاکید بر حضور فعال و موثر زنان در دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی گفت: اکنون حدود ٣٠ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و ۶٠ درصد از دانشجویان بانوان هستند و در همه فعالیت‌های اجتماعی حضور پررنگ دارند.

حسینی اظهار کرد: زنان همواره توانمندی و بنیه علمی، هنری و ورزشی خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده‌اند که از افتخارات نظام اسلامی است.

وی تصریح کرد: نگاه جنسیتی درست نیست بلکه موضوع استقرار عدالت در جامعه است و منظور این است که در همه عرصه‌ها عدالت محقق شود.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: متاسفانه برخی غرب‌گرایانه می‌خواهند همان تفکر غربی را در کشور پیاده کنند؛ عده‌ای ثروت‌های گزاف و عده‌ای دیگر ناتوان باشند؛ این نگاه سرمایه‌داری است که یکباره ارز ۴٢٠٠ تومانی ایجاد می‌کنند و به اطرافیان خود می‌دهند و جیب آنها را پر می‌کنند و چوب این شرایط را طبقه متوسط و فقیر جامعه می‌خورند.

حسینی ادامه داد: عدل معنای وسیع دارد؛ عدل در انتصاب افراد یعنی هر کس در جایگاهی قرار گیرد که شایستگی دارد و فرقی ندارد که خانم یا آقا باشد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با تاکید بر حل مشکلات اجتماعی اظهار کرد: برخی به نام آسیب‌های اجتماعی ناهنجاری‌ها را در جامعه عادی‌سازی و قبح‌زدایی کردند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اشتغال و فرزندآوری و فرزندپروری گفت: در یک مقطعی ضرورت کنترل جمعیت وجود داشت اما اکنون نرخ باروری منفی شده و وظیفه دولتها این است که به موقع رصد کنند سیاست‌های لازم اخذ شود. حسینی خاطرنشان کرد: در مورد جمعیت مجلس شورای اسلامی کارهایی را شروع کرده است اما فرزندآوری نیازمند مشوق‌هایی است و خانم‌ها که می‌خواهند فعالیت اجتماعی داشته باشند باید میزان ساعات کاری، دوره خدمت و تسهیلات و امکانات برای آنها فراهم باشد و امیدواریم در دولت آینده با همکاری سه قوه این موضوعات پیگیری شود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!