ابتکار:‌ گفت وگوی بین نسلی اولویت دولت دوازدهم بود

ارسال شده در ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، توسط ایرنا

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، گفت وگوی بین نسلی را اولویت دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: جامعه ما به این گفت وگوهای کاربردی نیاز دارد و تا پیش از این به نسل جوان اجازه حرف زدن و طرح دغدغه‌های خود داده نشده و جاهایی محدودیت و جاهایی دیگر تابو قائل شدیم.

معصومه ابتکار در نشست گفت وگوی بین نسلی که به بهانه فرارسیدن یکم ذیقعده ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر و با حضور دختران مدال آور المپیکی و المپیادی برگزار شد، با بیان اینکه دختران یکی از موضوعات مورد توجه دولت در این دوره بوده اند، یادآور شد: مهم‌ترین اقدامات حمایتی دولت در حوزه قانون‌گذاری و تدوین و تصویب لوایح مختلفی که بر امنیت و حمایت از دختران تاکید دارد، اتفاق افتاده است.

وی افزود: لایحه حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان یکی از این لوایح حمایتی بود که از طرف دولت پس از 10 سال معطلی در قوه مقننه به صحن علنی مجلس آمد و با پیگیری های مفصل بین مجلس و شورای نگهبان، سرانجام در مجلس قبل تصویب و به قانون تبدیل شد. آیین نامه اجرایی این قانون که خشونت در همه شرایط و وضعیت را مورد بررسی و پیشگیری قرار داده، فردا(یکشنبه) در جلسه هیات دولت به تصویب می رسد که این اتفاق مهمی در حمایت از دختران و همین طور کودکان است.

معاون رئیس جمهوری، یکی دیگر از اتفاق های مهم در دولت دوازدهم را تصویب لایحه پلیس اطفال است در جهت احقاق حقوق کودکان عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از گروه های هدف پلیس اطفال، دختران هستند که به طور  خاص به آن پرداخته شده و خوشبختانه در دولت تصویب و به مجلس ارسال شد.

لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند، دیگر لایحه ای است که ابتکار به آن اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه قانون‌گذاری لایحه تشدید مجازات پدر در قتل فرزند که به «لایحه رومینا» معروف است به پیشنهاد معاونت زنان در دولت به طور کامل بررسی و با آن موافقت شد و اکنون به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

ابتکار به لایحه افزایش سن ازدواج دختران زیر ۱۳ سال نیز اشاره کرد و گفت: لایحه کودک همسری هم از سوی دولت در حال پیگیری است و همچنان در کمیسیون مربوطه در دولت در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه اقدامات حقوقی دولت برای استحکام جایگاه و حقوق دختران، پشتوانه خوبی را فراهم کرده، افزود: یکی از ابعاد مهم فعالیت های معاونت در این دوره، تلاش در جهت الگوسازی برای دختران وکودکان بوده است؛ موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. بر همین مبنا، کتاب «بانوی اول» که برداشت متفاوت و جذابی از زندگی حضرت خدیجه (س) است را به رشته تحریر درآوردیم؛ ‌بانویی که با انتخاب های بزرگی که در زندگی انجام داد و مسیری که طی کرد، الگوها و سبک زندگی مناسبی از آنچه امروز نیاز داریم و ما را به سرمنزل نجات می رساند به همگان ارائه داد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این کتاب را در چند بخش عمومی و دانش آموزی به مسابقه گذاشتیم که خوشبختانه استقبال خوبی از آن شد، تشریح کرد: امروز، نتایج بعد عمومی این مسابقه که کارمندان دولت و مردم هستند اعلام خواهد شد و بخش دیگر هم دانش آموزان هستند که با حضور وزیر به اعطای جوایز خواهیم پرداخت. نکته جالب توجه در این مسابقه این بود که شرکت مردان بیش از زنان بود و تقریبا دو سوم را تشکیل داده اند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، خطاب به دختران مدال آور گفت: همه ما در زندگی به سختی هایی برمی خوریم که در جا زدن و قهر کردن دارد اما باید بدانیم آنها که قهر می کنند برنده نمی شوند. پس بهتر است ابعاد سیاسی و اجتماعی خود را بازنگری کنیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه گفت وگوی بین نسلی در دولت دوازدهم اولویت قرار گرفته است، توضیح داد: جامعه ما به این گفت وگوی های کاربردی نیاز دارد و تا پیش از این به نسل جوان اجازه حرف زدن و مطرح کردن دغدغه های خود داده نشده است؛ جاهایی محدودیت و جاهایی تابو قایل شدیم.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: مساله ما توجه به ظواهر، شعار دادن و تبلیغاتی نبوده و در این جهار سال سعی کردیم سازوکاری را برای گفت وگوی بین نسلی تهیه کنیم و در این راستا 11 پادکست تنظیم شد مبنی بر اینکه گفت وگوی بین نسلی چه ویژگی و اشکالی باید داشته باشد. ضمن اینکه با همکاری وزارت آموزش و پرورش، موضوع گفت وگوی بین نسلی و خانواده را شروع کردیم و در ۶۸ شهر گفت وگوی ملی خانواده الگوسازی شد.

وی افزود: بیش از ۵۰ نشست با عنوان گفت وگوی بین نسلی در استان ها و معاونت داشتیم و آموزش و پرورش و شبکه شاد هم همکاری خوبی داشته تا آنجا که گفت وگوی بین نسلی یکی از محورهای اصلی شبکه شاد قرار گرفته و با دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مربی همکای خوب شده است.

ابتکار با تاکید بر اینکه هدف گفت وشنود است، تصریح کرد: اینکه صحبت ها و حرف دل جوانان را بشنویم، مهم است که به عنوان دولت چنین فضای را قایل شویم. همچنین یاد بگیریم که مناقشه و تفاوت دیدگاه را چطور می شود حل و فصل کرد و بدانیم در مناقشات جهانی هم یکی از مهارت ها گفت وگو است تا بتوان به توافق خوبی دست یافت.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: خوشبختیم که در این دولت موضوع عدالت جنسیتی سرلوحه کار قرار گرفت و برای تحقق آن، شاخص های تهیه شد که هر شاخص شناسنامه ای دارد که با مرکز آمار تنظیم شده است. این شاخص ها در ۳۱ استان اجرایی شد که سامانه رصد و پایش این شاخص ها فعال است.

ابتکار با بیان اینکه شاخص ها در زمینه عدالت جنسیتی در آموزش، بهداشت و دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی، ورزش و دسترسی دختران به خدمات و امکانات ورزشی در تمام مناطق، فرصت های اقتصادی و مشارکت اقتصادی و عدالت جسنیتی در محور حقوق و لوایح است، خاطرنشان کرد: چون با نگاه برنامه ریزی به موضوع عدالت پرداختیم به سمت تحقق عدالت پیش می رویم.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!