۱۹۷۶ زن دهیار در دولت تدبیر و امید مشغول به کار شدند

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها:

ارسال شده در ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، توسط ایرنا

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: ۱۹۷۶ زن به عنوان دهیار در دولت تدبیر و امید در روستاهای کشور مشغول به کار شدند.

علی قربانی افزود: از ابتدای دولت یازدهم ۸۸۸ دهیار زن در روستاهای کشور به عنوان دهیار مشغول به کار بودند که و طی دولت دوازدهم این تعداد به ۱۹۷۶ نفر رسید که شاهد رشد ۳۲۰ درصدی فعالیت زنان در حوزه نهاد دهیاری ها در روستاهای کشور بودیم.

وی تصریح کرد: اکنون ۳۷ هزار و ۱۱۹ روستا در کشور دارای دهیاری هستند و روستاییان از خدمات ارائه شده توسط نهاد دهیاری ها بهره مند می شوند که از این تعداد ۲۸۵۵ نفر از دهیاران آن زن هستند.

قربانی گفت: یکی از شرایط لازم برای دستیابی به توسعه پایدار، مشارکت زنان در سطح مدیریت است؛ زنان با حضور در نقش‌های مدیریتی در عرصه شهر و روستا می‌توانند در توسعه متوازن و پایدار نقش بسزایی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه، شاهد هستیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره زنان ایران اسلامی توانسته‌اند با پیشرفت در عرصه تحصیل و کسب مدارج علمی و دانشگاهی، حضوری فعال و گسترده در جامعه داشته‌ باشند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خاطرنشان کرد: این مشارکت در همه سطوح مدیریتی (ملی، منطقه ای، ناحیه‌ای و محلی) قابل ملاحظه و چشمگیر است و جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در کشور را با بهره‌گیری از ساختارهای قانونی، فرادستی و بهره‌گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت‌های موجود در کشور فراهم کرده و بر همین اساس بستر لازم برای مشارکت و حضور بیش از پیش زنان در جامعه ایجاد شده است.

وی گفت: یکی از عرصه‌های قابل تامل برای حضور زنان در حوزه مدیریت روستا، نهاد دهیاری‌ است که با شروع به کار دهیاری‌ها بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تحقق یافت.

قربانی گفت: پس از تصویب «قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا» و در راستای تقویت بنیان مدیریت روستایی، وزارت کشور سیاست راه‌اندازی، تقویت و ساماندهی تشکیلات دهیاری‌ها را در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه سهم‌ بانوان دهیار در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ با رشد ۱۵۶ درصدی، از ۱۵۰ به حدود ۴۰۰ نفر، در سال های ۸۶ تا ۹۰ با رشد ۱۲۳ درصدی از ۴۰۰ به ۸۸۸ نفر و در سال های ۹۰ تا ۹۳ با رشد ۷۴ درصدی به هزار و ۵۴۴ نفر رسیده، افزود: این موضوع حاکی از رشد و بالندگی فکری و فرهنگی روستاییان و توانمندی زنان در عرصه مدیریت روستایی است.

به گفته قربانی، دهیاران زن، به عنوان نمایندگان دو اجتماع بزرگ از ایران شامل اجتماع زنان و اجتماع مدیران روستایی، بار سنگین مسئولیت مدیریت روستایی را بر دوش می‌کشند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!