اهمیت پیشگیری از کمبود ید و عوارض جبران ناپذیر آن

ارسال شده در ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

کمیته درون بخشی با محوریت اطلاع رسانی در خصوص اهمیت پیشگیری از کمبود ید و عوارض جبران ناپذیر آن و زیان های استفاده از نمک های غیراستاندارد؛ با حضور معاون فنی مرکز بهداشت و مسئولین واحدهای بهبود تغذیه، بیماری های غیرواگیر، سلامت محیط، آموزش سلامت در دفتر معاونت این مرکز برگزار شد.

مهندس مسعود دادرس معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: کمبود ید و اختلالات ناشی از آن با طیف وسیعی از مشکلات بالینی به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی تغذیه ای کشور ایران به شمار می رود.

 راضیه جعفری مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس عنوان کرد: نقش ید در تکامل سیستم عصبی در دوران زندگی جنینی و نوزادی؛ کمبود ید در زمان بارداری و بروز تاخیر رشد فیزیکی- عصبی، شناختی – رفتاری و همچنین بروز کرتینیسم (عقب ماندگی ذهنی بارز توام با درجات مختلفی از کوتاهی قد، کری و لالی و سفت و سخت شدن عضلات ) در موارد کمبود شدید آن است.

وی افزود: دریافت ناکافی ید در زمان بارداری ممکن است سبب بروز عوارض در مادر و اختلال تکاملی سیستم عصبی جنین و نوزاد گردد.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس ابراز کرد: بسیاری از زنان در دوران بارداری نه تنها در مناطق دچار کمبود ید بلکه در مناطق با دریافت کافی ید نیز دچار کمبود ید هستند.

وی با توجه اهمیت دریافت کافی ید در دوران بارداری و شیردهی تاکید کرد: مصرف نمک یددار یه  تنهایی در تامین ید مورد نیاز دوران شیردهی و بارداری کافی نیست و نیاز زنان در این دوران باید از طریق مصرف مکمل یدوفولیک حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید برطرف گردد.

راضیه جعفری به شهروندان توصیه کرد: فقط از نمک یددار تصفیه شده در حد نیاز استفاده نموده و هیچگاه از نمک دریا و سنگ نمک که تبلیغات نادرستی در مورد مصرف آن ها می شود استفاده نکنند. وی تصریح کرد: این نمک ها؛ به مقدار کافی حاوی ید نبوده و به علت داشتن فلزات سنگین و آلاینده های شیمیایی بسیار مضر بوده و خطر ایجاد انواع سرطان ها را به همراه دارد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!