کلانشهرها به ویژه تهران دارای بیشترین آمار بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی/ امتناع والدین از حضور دانش آموزان در مدرسه در ایام کرونا

ارسال شده در ۱ خرداد ۱۴۰۰، توسط ایلنا

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بیشترین آمار در زمینه امتناع از ورود دانش آموزان به مدرسه در زمان کرونا در شهرهای بزرگ به ویژه در تهران بوده است.

«رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره بازماندگان از تحصیل و در پاسخ به این سوال که در سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ حدود ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی داشتیم، بیشترین آمار بازمانده از تحصیلی مربوط به کدام استان‌ها و مناطق بوده‌اند؟ گفت: بیشترین آمار برای امتناع از ورود دانش آموزان به مدرسه در زمان کرونا در شهرهای بزرگ به ویژه در تهران بوده است. طبق بررسی‌هایی که امسال شده تعداد زیادی از دانش آموز کلاس اولی در میان بازمانده از تحصیلان هستند.

وی در ادامه گفت: طبق تحقیقات ما، اکثر این دانش آموزان هیچ مشکلات خاصی نداشتند یعنی جزو کودکانی نبودند که نگرانی از بابت امکانات تحصیل در آن‌ها وجود داشته باشد و یا اصلا نتوانند به مدرسه بیایند. بلکه خانواده‌هایشان به دلیل اینکه یک سال به آن‌ها فرصت دهند و همچنین نگرانی از بابت شیوع کرونا این کار را کردند.

حکیم زاده در پاسخ به این سوال که از آنجا که همه دانش آموزان باید در سامانه سیدا ثبت نام کنند، طریقه ثبت نام برای دانش‌آموزان مناطق محروم که به اینترنت و سیستم دسترسی ندارند به چه صورتی خواهد بود؟ گفت: مناطقی که امکان دسترسی به سیستم ندارند، می‌توانند از طریق حضوری نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این امکان فراهم شده است در نقاطی که زیر ساخت لازم وجود ندارد، اولیا و دانش آموزان بتوانند به شکل حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ثبت نام را انجام دهند. تعداد اینگونه مناطق معدودند و عمدتا مناطق روستایی و عشایری هستند. ضمنا دانش آموزان آن‌ها بسیار اندک است از این رو ثبت نام حضوری دشواری خاصی ندارد.

حکیم زاده درباره ممنوعیت آزمون‌های ورودی مدارس ابتدایی به ویژه در پایه اول دبستان گفت: ما مشخصا آزمون‌های ورودی برای پذیرش دانش آموزان در مدرسه را نادرست می‌دانیم زیرا به لحاظ تربیتی صحیح نیست از کودکی که هنوز پا به مدرسه نگذاشته است در کلاس اول آزمون یا مصاحبه گرفته شود.

وی در خصوص ارزشیابی موثر در فضای مجازی بیان کرد: این کار نه فقط برای مقطع ابتدایی بلکه برای آموزش عالی نیز یک چالش بوده و واقعا کار دشواری است. به این دلیل که از قبل روی آن کار نشده و آمادگی لازم در جهت ارزشیابی موثر در فضای مجازی ایجاد نشده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکید اصلی ما در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی و توصیفی است و اصلا نباید ارزشیابی را به یک امتحان منوط کرده و صرفا بر اساس آن قضاوت کنیم. معلم باید این امکان را داشته باشد که با مجموعه‌ای از مستندات از فعالیت‌های دانش آموزان، ارزشیابی پایانی‌اش را انجام دهد.

وی ادامه داد: هیچ موقع این تاکید بر امتحان پایانی به عنوان تنها بستر برای قضاوت در خصوص عملکرد و یادگیری دانش آموزان مورد تایید ما نبوده است. من امیدوارم با ارائه آموزش‌های بیشتر و توانمند کردن معلمان برای تدریس اثربخش در فضای مجازی که یکی از ارکان آن ارزشیابی درست است، چالش‌های موجود را رفع کنیم.

حکیم زاده با اشاره به اهداف ارزشیابی‌ها گفت: در هر حال هدف اصلی از ارزشیابی برای یادگیری است نه مچگیری یا ایجاد استرس و اضطراب و اگر خلاف این عمل شود فکر می‌کنم ما از اهداف تربیتی که در مورد ارزشیابی است، فاصله گرفته‌‎ایم و امیدواریم با آگاهی بیشتر معلمان، بتوانیم این دغدغه را برای والدین و دانش آموزان کاهش دهیم.

معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش در واکنش به کندی اینترنت گفت: در خصوص کندی اینترنت اقداماتی از سوی بخش فناوری و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش برای ارتقا سامانه شاد و ایجاد فرصت‌های بهتر از طریق فناوری در حال انجام است.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!