برگزاری دوره آموزشی مشاورین و واسطین ازدواج در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

ارسال شده در ۱ خرداد ۱۴۰۰

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از برگزاری دوره آموزشی مشاورین و واسطین ازدواج با محوریت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و با همکاری استانداری، دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه استان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس تقوی در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه گفت: با همکاری مجموعه بهداشت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، اساتید معارف، دانش آموختگان رشته های مشاوره تحصیلی در مقطع دکتری و ارشد و داوطلبین دیگری که مشتاق شرکت در این مجموعه بودند به عنوان دانش آموختگان این دوره طی ۴ شبانه روز به صورت مستمر، حضوری و آنلاین دوره مشاورین و واسطین ازدواج را با برترین اساتید کشوری آموزش دیدند.

وی ابراز کرد: یکی از مشکلات جدی در کشور موضوع ازدواج های دیر هنگام، پرزحمت، پرهزینه و همچنین ازدواج های ناپایدار که از علل افزایش طلاق بوده می باشد و این موضوع خود یک مبحث جدی و مسئله ساز است.

حجت الاسلام تقوی اظهار کرد: متاسفانه بخش قابل توجهی از کسانی که تازه ازدواج می کنند نسبت به فرزندآوری رغبت چندانی نشان نمی دهند و برنامه ریزی مناسب برای فرزندآوری ندارند لذا در این موضوع با یک بحران جدی در جامعه مواجه هستیم بحران نسلی، بحران پیری، بحران دیر ازدواج کردن، بحران پسران و دختران پیر، بحران سرکوب غرائز و مسائلی از این دست هر یک از این موضوعات می تواند منشا، آفات و مشکلات فراوانی برای کشور باشد.

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تصریح کرد: قدرت یک کشور به طور قطعی درگرو جمعیت جوان پویا، شاداب، موثر و تحصیل کرده است؛ ما متاسفانه جمعیت جوانمان روز به روز و سال به سال رو به کاهش است و بر آمار افراد سالمند افزوده می شود و این اتفاق مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام تقوی عنوان کرد: فرزند آوری یک طرح ملی است که در پی تاکیدات مقام معظم رهبری حفظه الله با موضوع آسیب شناسی بستر خانواده و طلاق با همکاری وزارت بهداشت، وزارت کشور، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سایر دستگاههای متولی در دستورکار قرار گرفت تا در این راستا اقدامات شایسته ای انجام شود.

وی بیان کرد: ما در این موضوع سه اصل را دنبال می‌کنیم یک مسئله، مسئله پیش از ازدواج، مسئله دوم حین ازدواج و موضوع دیگر نیز پس از ازدواج است که ما در هر سه موضوع گاهی خودمان مستقیم ورود کردیم و گاهی نیز به عنوان همکار و همراه در کنار سازمان ها حضور داشتیم.

تقوی اضافه کرد: این دوره آموزشی مشاورین و واسطین ازدواج، نقش مشاورین ازدواج و واسطه های پیش از ازدواج با ارائه مباحث آموزشی تبیین می شود که در محیط های مختلف جامعه خصوصاً مثل سالهای آخر دبیرستان، در محیط های دانشگاهی، یا در محیط های بیرونی مساجد، محلات، رسانه ها و هر جایی که امکان حضور داشته باشند حاضر می شوند و نسبت به ترغیب و تهییج جوانان برای موضوع ازدواج اقدام می کنند.

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار کرد: به دلیل وجود دغدغه ها و نگرانی های جوانان و حتی به دلیل ترس از ازدواج و موضوعاتی از جمله مشکلات معیشتی، ترس از موفقیت در اداره زندگی، ترس از شکست در زندگی و سایر ترس های رایج در زندگی موضوع ازدواج جوانان با تاخیر و چالش هایی مواجه شده است.

وی اذعان کرد: مشاوران ازدواج در این دوره ها ضمن فراگرفتن مباحث آموزشی کاربردی آموزه های خود را به جوانان در شرف ازدواج انتقال می دهند. موضوع دیگر واسطه گری در ازدواج است که بنا به توصیه های امام معصوم علیه السلام کسی که برای پیوند دو جوان قدمی بردارد و آنان را به همدیگر برساند در روز قیامت مشمول رحمت ویژه خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی افزود: موضوعی که در خصوص ازدواج جوانان با محوریت دادگستری استان با همکاری و همراهی اساتید این مجموعه دنبال می شود؛ مسئولیت ورود به جریان ازدواج جوانان در مقوله پس از ازدواج است بسیاری از افراد شاید در زندگی زناشویی دچار مشکل می‌شوند و گرفتاری هایی برای آنها پیش می‌آید و دچار اختلاف نظر می شوند لذا راه حل رفع این اختلافات خانوادگی طلاق نیست. اگر زن و شوهری با همدیگر اختلاف پیدا کردند مشاوران و مربیانی که در امر ازدواج هستند که با محوریت مشاوران حقوقی و قضایی در دادگستری و همکاری مربیان فرهیخته در دانشگاه علوم پزشکی این طرح ادامه داشته و برای پایداری نهاد مقدس خانواده اقدامات شایسته ای  انجام خواهد شد.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در امر صیانت از جمعیت و موضوع فرزند آوری بیان کرد: وزارت بهداشت به عنوان فرمانده میدان در امر صیانت از جمعیت تا حدی ورود پیدا کرده است با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت طرح هایی نیز تدوین شده است؛ معتقدیم جوانانی که بنا به ازدواج دارند و چه کسانی که تصمیم به ازدواج گرفتند و یا در شرف تشکیل زندگی هستند و کسانی که تشکیل زندگی داده‌اند باید در این موضوع فرزندآوری کار کنند.

تقوی عنوان کرد: اگر قرار است کشور قدرتمندی داشته باشیم باید ازدواج باشد، فرزندآوری و رشد جمعیت موجب قدرت جامعه است، قدرت نظامی، قدرت اقتصادی و قدرت علمی بر محور انسان است؛ انسان که پیر شد نمی تواند کارهای اقتصادی نظامی و سیاسی و علمی کند جوان، جوان است که قدرت نوآوری دارد، می تواند امنیت را در کشور فراهم کند و اقتصاد را پویا کند.

وی با اشاره به پویش ملی به عنوان (در بهشت) که در کشور در حال انجام است و از اول ماه رمضان آغاز شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد گفت: در حوزه های معرفتی، قرآنی، مواسات، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی همچنین اقدامات خاص این پویش همچنان ادامه دارد و با ورود مردم و همه آحاد جامعه در این پویش ملی (در بهشت) منشأ خیر و برکت خواهند بود و می توان از آن استفاده های لازم را برد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس تقوی افزود: حسب گزارشی که مسئولان مرکزی این پویش اعلام کردند هرمزگان رتبه نخست را در موضوع فضاسازی و تبلیغات در کشور داشته است. پویش دیگری با نام (برای پدرم ) با محوریت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، کمیته امداد و سایر دستگاههای اجرایی به ویژه دانشگاههای استان با موضوع حمایت از ایتام در حال انجام است انتظار می رود به جز جامعه دانشگاهی که تا کنون خوش درخشیده اند دیگران هم نیز ورود پیدا کنند.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ابراز کرد: بر اساس گزارش کمیته امداد بیش از هشت هزار یتیم بدون حامی در استان وجود دارد و این موضوع بسیار مهمی است؛ سوال اینجاست که مسئول این موضوع چه کسی است؟ لذا باید بگوییم ما هستیم مردم هستند؛ نباید در یک استان یک میلیون هفتصد هزار نفری ۸ هزار یتیم بدون حامی باشد این اتفاق اتفاق مبارکی نیست باید همگی ورود پیدا کنند و هر شخص از تعدادی یتیم حمایت کند.

وی عنوان کرد: با ظرفیتی که ایجاد شده است همگی می توانند در پویش (برای پدرم) و همچنین در پویش (در بهشت) شرکت کنند؛ برخی از اساتید دانشگاه تعدادی از یتیم را تحت پوشش قرار دادند این عزیزان در کنار کارهای جهادی و فداکاری که در مبارزه با کرونا انجام می‌دهند و جان خود را در کف دست قرار دادند تعداد قابل توجهی از ایتام را نیز تحت پوشش خود دارند.

شهروندان می توانند با شماره تلفن ۳۳۳۳۶۰۰۷ دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای شرکت در طرح واسطه های ازدواج، پویش ملی (در بهشت) و پویش (برای پدرم) تماس بگیرند و در این موضوعات ورود پیدا کنند.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!