پاندمی کرونا و افت شدید ورزش های آبی / وقتی ناجیان غریق، غرق در مشکلات کرونا می شوند

به زندگی من خوش آمدید

ارسال شده در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، توسط زهره کرمی

 منیره جعفری مربی شنا و غریق نجات بندرعباسی با بیش از بیست سال سابقه، که شاید همجواری اش با دریا و ساحل بی تاثیر بر حرفه وی نبوده و باعث ایجاد علاقه و فراگیری شنا در وی شده است .  به طوری که آن را به صورت جدی دنبال کرده و موفق به اخذ مدرک مربیگری شنا و غریق نجات شده است.

از چه زمانی مشغول به کار شده اید؟

از وقتی کارت مربیگری خود را گرفتم مشغول به فعالیت هستم. البته حرفه ما صورت رسمی ندارد و به طور قراردادی با استخر های مختلف کار کرده ایم و هیچ وقت یک استخر نبوده‌ام.

 چه مدارکی دارید؟

 مربیگری درجه دو، غریق نجات درجه یک و همچنین موفق به کسب مدرک داوری شنا درجه دو و داوری ورزشهای سه گانه شده‌ام.

تفاوت شناگر با غریق نجات درچیست؟

 یک غریق نجات باید یک شناگر ماهر و حرفه‌ای باشد اما الزاماً یک شناگر خوب یک غریق نجات حرفه‌ای نیست.

اگر کسی بخواهد ناجی شود چه مراحلی را باید پشت سر بگذارد ؟

علاقه اولین شرط برای شروع هر ورزش یا بهتر بگویم هر کاری است . مخصوصا این حرفه که پای جان انسان در میان است . مسلماً باید در ابتدا ورزش شنا را به خوبی یاد گرفته و شناگر ماهری باشد، سپس در کلاس‌های نجات غریق شرکت کند و فنون مربوطه را بیاموزد.

کرونا چه تاثیری بر روی شغل شما گذاشته است ؟

نزدیک به دو سال است که کلیه فعالیت‌های ورزشی آبی در کشور تعطیل است و این موضوع باعث افت شدیدی در این ورزش ها شده است .

باید بگویم که شنا یکی از ورزش‌هایی است که با شیوع کرونا بیشترین آسیب ممکن را دیده و تمامی فعالیت های این رشته را متوقف کرده است . پس از شیوع پاندمی تمامی فعالیت استخرها به حالت تعلیق آمد.

تعطیلی طولانی‌مدت استخرها آسیب شدیدی به جامعه ورزش آبی زده و با توجه به اینکه حرفه نجات غریق و مربیگری یک ردیف شغلی محسوب می‌شود به علت نداشتن قرارداد نمی‌توانیم پیگیر مطالبات خود باشیم.

از دیگر مشکلات ناجیان و مربیان می توان به این موضوع که هیچ مجموعه ای ناجیان و مربیانش را به عنوان نیروی ثابت نمی پذیرد و معمولا هر جا که مشغول می شویم به صورت قراردادی و درصدی حقوق میگیریم، اشاره کرد .

همیشه مشکل بیمه داریم و چه کارفرما و چه اداره ورزش و جوانان زیر بار مسئولیت بیمه نمی روند.

برای رفع مشکلات چه راهکاری دارید؟

همه ما در برابر ویروس کرونا احساس خطر داریم . اما می توان با رعایت پروتکل های خاص و کمک همه شرایطی فراهم کرد که شنای کشور بیش از این متضرر نشود.

چه توصیه ای برای بانوان علاقه مند به شنا دارید ؟

شنا ورزش مفرحی است. توصیه می‌کنم این ورزش را به طور جدی دنبال کنند و فقط برایشان جنبه سرگرمی نداشته باشد. تاثیر مثبت ورزش بر جسم و روان کسی پوشیده نیست و انجام آن تأثیر بسیار زیادی در جهت ارتقای سلامت روان بانوان دارد.

حرف آخر

متاسفانه ماهیت اصلی شغل غریق نجات و ارزش آن در کشور هنوز تعریف درستی ندارد ، با این حال امیدوارم با بهبود وضعیت موجود فعالیت استخرها آغاز شود.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!