آیا یارانه می‌تواند وثیقه وام ازدواج باشد؟

ارسال شده در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، توسط ایمنا

هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله آن میتوان به ابلاغ شرایط دریافت وام ازدواج و این گفته رئیس کل بانک مرکزی که یارانه نمیتواند وثیقه وام ازدواج باشد اشاره کرد.

صبح روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از تریبون صدا و سیما بار دیگر اعلام کرد که یارانه نقدی می‌تواند یکی از انواع وثایق برای دریافت وام ازدواج باشد. شب همان روز اما رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه تلویزیونی خود آب پاکی را روی دست زوجین ریخت و گفت: «یارانه نقدی به خاطر نداشتن کفایت لازم نمی‌تواند وثیقه وام ازدواج باشد».

این دو گفته متناقض در یک روز تکلیف مردم را که روشن نکرد هیچ، زوجین را درباره شرایط استفاده از وام ازدواج سردرگم هم کرد.

البته این ماجرای سرگردانی از تصمیم مجلس آغاز شد. تصمیمی که قرار بود در کنار افزایش مبلغ وام ازدواج، شرایط را هم برای دریافت وام ازدواج تسهیل کند یا به قول رئیس مجلس منابع را به سمت رفع نیازهای مردم و حمایت از خانواده‌ها سوق دهد. بر اساس آنچه مجلس گفته بود قرار بود امسال بانک‌ها برای ضمانت صرفاً یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت را بپذیرند.

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، در این باره گفته است: یارانه نقدی فرد برای پوشش کل مبلغ قسط وام ازدواج کفایت نمی‌کند، پس یارانه فقط تا اندازه‌ای که پوشش می‌دهد می‌تواند وثیقه باشد.

وی توضیح می‌دهد: یارانه هر نفر ۴۵ هزار تومان است پس می‌تواند ضمانت وامی باشد که قسط آن در حد همین ۴۵ هزار تومان است. اگر وام ازدواج ۲۰ میلیون تومان بود یارانه جواب می‌داد اما حالا که به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است قسطش تقریباً یک میلیون تومان می‌شود که با مبلغ یارانه خیلی فاصله دارد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با بیان اینکه ارائه چندین یارانه غیر منطقی است، ادامه می‌دهد: وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی تقریباً ۸۲۰ هزار تومان در ماه قسط دارد. یارانه سرپرست خانواده چهار نفره نهایتاً ۱۸۰ هزار تومان است و مابقی باید ضامنی باشد که ۶۰ درصد درآمدش پوشش قسط را بدهد. اصل بر یک ضامن است با سفته معتبر، کافی نباشد بانک‌ها ممکن است ضامن بیشتری بخواهند.

قیطاسی تاکید می‌کند: ضمانت وام می‌تواند به صورت ترکیبی باشد و یارانه فقط قسمتی از این ضمانت را تشکیل دهد.

جزئیات وام ازدواج در سال ۱۴۰۰

شهرزاد دانشمندی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اظهار کرد: افرادی که از سال ۹۷ ازدواج کرده و تسهیلات دریافت نکرده‌اند، می‌توانند نسبت به دریافت وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی اقدام کنند. این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، بانک عامل و شعب را مشخص کنند و در مرحله آخر بانک از طریق ارسال پیامک متقاضی را مطلع می‌کند.

وی افزود: مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه برای زوج‌های زیر ۲۵ (داماد) و ۲۳ سال (عروس) ۱۰۰ میلیون و برای ایثارگران دو برابر است. وثیقه‌ها بر اساس اعتبارسنجی، حساب یارانه‌ای افراد و سفته است و بانک‌ها بنا بر شرایط متقاضی و اعتبارسنجی، نسبت به دریافت وثیقه کافی اقدام می‌کنند. مدت باز پرداخت تسهیلات ۱۰ ساله است و برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان ماهانه یک میلیون تومان اقساط در نظر گرفته شده است.

منابع برای پرداخت وام ازدواج کم است

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۴۳ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به ۹۰۰ هزار نفر پرداخت شد، گفت: بانک‌ها وظیفه دارند که این وام را بپردازند؛ این در حالی است که ممکن است دو تا سه نفر بروند در مراحل دریافت وام ازدواج گیر کنند؛ اما نباید کار را زیر سوال برد. مجلس وام ازدواج را به دو برابر رشد داده و امسال باید بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج بدهیم. این در حالی است که باید منابع قرض‌الحسنه را نیز در نظر گرفت؛ پس باید اقساط وام‌های قبلی برگشت داده شده و منابع جدیدی به عنوان منابع قرض‌الحسنه وارد بانک شود.

یارانه نمی‌تواند تضمین وام ازدواج باشد همتی افزود: از ۵ سال قبل وام‌های بانک مرکزی قطع شده و این وام‌ها با سود به کارکنان پرداخت می‌شود. ما علاقمند هستیم کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند سریع‌تر وام خود را بگیرند؛ وثیقه آن هم باید یا یارانه باشد یا وثیقه این در حالی است که ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اقساط یک میلیون تومانی دارد؛ بنابراین یارانه نقدی نمی‌تواند تضمین وام ازدواج باشد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!