حضور بانوان هرمزگانی در مشاغل دریایی و دریانوردی رشد یافته است

ارسال شده در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، توسط خبرگزاری تسنیم

مطابق آمارهای ارائه شده رسمی، حضور بانوان هرمزگانی در عرصه مشاغل دریایی رشد قابل توجهی داشته و محدودیتی برای حضور آنها در این مشاغل وجود ندارد.

بانوان امروزه در عرصه‌های مختلف شغلی ورود کرده‌اند و گاه چنان در شغل‌های خاص موفق عمل کرده‌اند که گوی سبقت را از مردان نیز ربوده‌اند.

یکی از مشاغل خاص و مورد توجه در استان هرمزگان، مشاغل حوزه دریایی و دریانوردی است که مدت‌ها فقط مردان می‌توانستند در این نوع مشاغل فعالیت کنند و بانوان شاغل در این حوزه بسیار نادر و کم بودند.

اما در سالیان اخیر حضور بانوان در این عرصه‌ها نیز با رشد چشمگیری مواجه بوده و بانوان توانمند و علاقمند در حال حاضر گواهینامه‌های متعدد در حوزه دریایی و دریانوردی دریافت کرده‌اند و به این مشاغل روی آورده‌اند.

در حال حاضر بانوان هرمزگانی در مشاغلی همچون گردشگری دریایی، ملوان عمومی سفرهای نزدیک به ساحل و مهمانداری شناورهای مسافری، ملوانی موتورخانه، ملوانی عرشه و افسر دومی فعال هستند.

در همین زمینه اسماعیل مکی زاده معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشتازی استان هرمزگان در امر تقویت حضور و توانمندسازی بانوان در مشاغل دریایی اظهار داشت :283 فقره گواهی معتبر دریانوردی برای بانوان متقاضی فعالیت در حوزه دریایی صادر شده است.

وی افزود: بیشترین استقبال بانوان دریانورد در امر گردشگری دریایی، ملوان عمومی سفرهای نزدیک به ساحل و مهمانداری شناورهای مسافری بوده است.

مکی زاده گفت: همچنین گواهینامه‌هایی برای ملوانی موتورخانه، ملوانی عرشه و افسر دومی صادر شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۶ مرکز آموزشی دارای مجوز در استان دایر هستند و متقاضیان می‌توانند در این مراکز ثبت نام و گواهینامه‌های حوزه دریا و دریانوردی دریافت کنند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: بر اساس قوانین داخلی و بین المللی محدودیتی برای حضور زنان در مشاغل دریایی و دریافت گواهینامه معتبر مرتبط با این حوزه وجود ندارد و اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز این توانمندی بانوان را تقویت خواهد کرد.

newsletter

عضویت در خبرنامه

زمانی که شماره جدید منتشر شد، ما شما را با خبر میکنیم!